Grokraft |
![]() |
![]() |
![]() |
GRO-TV - kan også ses på TV-GRO - bliver engang i fremtiden en ugentlig AHA-udsendelse. Idéen er, at alle kan lave en video og uploade. Og hver uge er der så en afstemning, hvor man kan give point til videoerne. Det bliver kun dem, der har oprettet en profil, der kan give point - og man kan kun give point én gang til hver video. De videoer, som har fået flest point, bliver så samlet i en afspilningsliste på cirka 30 minutter. Alle uploadede videoer bliver også samlet i et link-bibliotek, sådan at man kan søge på en video, linke til den og se den. Alle videoer forsynes med en blog, så man kan skrive kommentarer og føre en debat. Det kan man kun, hvis man har oprettet en profil. Så kan man også anmelde videoer og kommentarer, hvis man synes, at de ikke hører hjemme her - og så bliver der mulighed for at slette dem. Vi starter småt - og opbygger det langsomt lidt efter lidt. |
Komponister og tekstforfattere får ikke honorar, når deres værker udsendes på Gro-TV.
Komponister, tekstforfattere og optrædende er indforstået med, at Gro-TV må vise det, der uploades.
Sådan gør man: Man laver en video, klipper den i et redigeringsprogram, fjerner indledning og afslutning - og uploader den til Youtube. Så trykker man på DEL og på Indlejr og KOIPIÉR. Så skifter man til TV-Gro's hjemmeside for upload, og her er der en række felter. I feltet for Video, indsætter man nu den indlejrede kode. Så udfylder man de andre felter. De handler om kategori, postnummer mm. Og når man trykker GEM, gemmes det hele i den database, som bruges, når andre skal se videoen og kommentere den. |
Vi har 8 videokameraer, som man kan låne.
Anti-copyright: Når man uploader til Gro-TV, erklærer man samtidig, at registrerede brugere af Gro-TV frit kan genanvende ens video - og redigere og sammensætte forskellige videoer. Det medfører, at nogle ikke bare laver videoer og uploader dem, men også genbruger andres videoer - og laver videoer, der er sammensat af mange andres videoer. Der er måske en video om en direkte politisk aktion. Og så er der en anden video om nogle mennesker, der snakker om det samme politiske emne. Og en tredje video om nogle skolebørn, der også udtaler sig om emnet. Og så måske en video med et interview af en politiker. Og alle videoerne bliver så klippet sammen til en ny video, der så bliver uploaded til Gro-TV. Den praktiske gennemførelse af udveksling af kildefiler har vi nogle idéer om, men der bliver sikkert flere løsninger. |
Ud over ugens ½ times "AHA-afspilningsliste" kan der også være andre korte og lange indslag.
Videoerne: De bliver sikkert noget, som de etablerede medier fravælger, fordi vi går i dybden og ikke kun bliver på overfladen med det underholdende. Og formen bliver mere amatøragtig, men har en særlig kvalitet ved, at det er de direkte implicerede, der selv har lavet optagelserne. I starten kommer der kun en ny udgave hver måned, men målet er hver uge. Det bliver en TV-kanal på internettet for, med og til dig og mig. |
Direkte kommunikation. Nødvendig organisering.
Målgruppe: GRO-TV er til for alle os, der gerne vil redde kloden og ændre samfund og livsstil. Vi er både producenter og seere. Det handler om at kommunikere med hinanden på en måde, hvor det tilfredsstiller vores behov for vidensdeling og erfaringsudveksling. |
GRO-TV er non-profit, og alle arbejder frivilligt uden løn.
Propaganda: I Tyskland i 1940'erne var der uge-revy'er i nogle biografer, hvor der hver uge blev vist nogle nye film - i forlængelse af hinanden - uden pauser. De varede en times tid. Og så var der måske 2 minutters pause - inden de blev vist forfra igen - og sådan fortsatte det hele dagen i en uge, hvorefter der kom et nyt program af nogle nye film, der blev vist på samme måde den følgende uge. Folk kunne gå ind og ud, som det passede dem - og det var meget billigt. Det var en stor succes. Man kunne forme befolkningens tanker og følelser. For her viste man "sandheden" om, hvad der skete.
|
De fleste sange i dag er på engelsk - og det er vi ikke så glade for. |
Alle kan synge. Det vigtigste er, at man har noget på hjerte. |
TV-GRO går i luften, når der er opstået en gruppe aktivister omkring projektet
Er du interesseret? kontakt@gro-tv.dk
www.grokraft.dk